اضطراب مدرسه

18 اسفند 1398
نویسنده:  

در این پست به بررسی علائم اضطراب در دوران های مختلف تحصیلی و روش های مقابله با آن می پردازیم.

 

1- ترس و کابوسهاي شبانه : 

شکاياتي مانند دل درد و سردرد نشان مي دهد که اطفال تحت استرس هستند و والدين اين دردها را بيش از يک بيماري جسمي مي دانند .اين مشکل چيزي نست که کودک آنرا از خود ساخته باشد .کودکان بوسيله سردرد و دل درد مي خواهند از چيزي فرار کنند اما اين يک مشکل واقعي است و مي تواند راهي باشد براي اينکه آنها خود را با استرس ها تطابق بدهند .

 

2- منفي بافي و دروغگوئي  :

راه مقابله با اين مسئله اين است که والدين بدون اينکه دروغ کودک را تأکيد کنند آنرا بزرگ نکنند و به او بگويند اگر اينطور بود خيلي خوب بود . به اين طريق والدين نه دروغ را قبول کرده اند و از طرفي احساسات او را نيز سرکوب نکرده اند و به اين وسيله اولياء‌ و کودک مي توانند با هم صحبت کنند . شما مي دانيد که منشأ دروغ چيست کودک واقعاً دوست دارد که آرزوهايش عملي شود .

 

3- محروميت و خجالتي بودن افراطي:

شما اخلاق بچه خود را مي شناسيد ، همه بچه ها با يک سرعت بالغ نمي شوند . بعضي از بچه ها در پذيرش بعضي از چيزها کند هستند . اگر فرزند شما زود عصباني شده و پرخاشگري مي کند و زودتر از بقيه آشفته مي شوند به آنها کمک کنيد تا راهي براي تخليه هيجانات خود پيدا کند . اگر کودک شما نياز دارد بعد از مدرسه تحرک داشته باشد به او پيشنهاد کنيد ورزش کند و اگر فرزند شما نياز به آرامش دارد به او توصيه کنيد به موسيقي گوش کند . در زمان گفتگوهاي دونفره از آنها سئوالات کلي نپرسيد بلکه با آنها بيشتر صحبت کرده و سئوالات جزئي تر را بپرسيد .

 

علائم استرس دوره راهنمايي:

اين کودکان در حال عبور از طفوليت به بزرگسالي هستند . در هر حال دوران سختي را سپري مي کنند .

 

  1. با وجود تغييرات زياد کودکان دوره راهنمايي ممکن است احساس ناتواني در برابر وضعيت هاي مختلف داشته باشند . در حاليکه قبلاً براحتي با مشکلات روبرو مي شدند .

 

  1. ورود به دوره راهنمائي باعث تغيير محيطي ناگهاني مي شود که مي تواند کاملاً ناراحت کننده باشد . کودکان ما زماني که به خانه برمي گردند کاملاً تحت استرس هستند و لازم است با آنها صحبت کنيم اين زماني است که ما بايد به حرفهاي آنها گوش کنيم و بگوئيم بله . اين مسئله واقعاً مشکل و برخورد با آن سخت است . آنان بايد بفهمند که شما مشکل آنان را حس مي کنيد و در خانه احساس امنيت و راحتي کنند .

اين نکات ساده بنظر مي رسند ولي مهم اين است که مرزها را رعايت کنيم کليد اصلي صبر است .

 

  1. وادار کردن نوجوانها به صحبت خيلي سخت است و آنها به راحتي حرف نمي زنند . آنها مايل هستند فقط با دوستانشان صحبت کنند . پيدا کردن زماني براي صحبت با نوجوانان شايد نيازمند اين باشد که با آنان به فروشگاه برويد يا هنگام خواب کنار آنان دراز بکشيد . زمانهائي را پيدا کنيد که آنها حاضر به گفتگو باشند . فکر کنيد که چگونه بايد سر صحبت را باز کنيد .

 

  1. اين يک توهم است که نوجوانان نمي توانند روابط خوبي با والدينشان داشته باشند . براي نوجوانان حياتي است که بتوانند با افراد بزرگسال صحبت کنند . چيزي که آنها دوست دارند در مورد آن با شما صحبت کنند شما را شگفت زده خواهد کرد . ممکن است موضوع صحبت مسائل خانوادگي ، مسائل جنسي يا صلح جهاني باشد . مسئله اي که بر ذهن آنها سنگيني مي‌کند بسيار سنگين تر از چيزي است که ما فکر مي‌کنيم و آنها مي خواهند در مورد آن بحث کنند .

 

5.. نوجوان‌ها فکر مي کنند نمي توانند روابط خوبي را با همسالان خود حفظ کنند همچنين آنها نمي خواهند شکست بخورند با آنها به شکل مهربانانه و حمايتي رفتار کنيد . اين اطمينان را به آنها بدهيد که مي توانند مشکلات خود را در خانه حل کنند راه حل سريع و راحتي وجود ندارد و نياز به تأمل و تفکر دارد . انجام وظايف توسط والدين به نسبت زمان دبستان وقت بيشتري مي گيرد .

 

6.. آنها به ما نياز دارند.. فرزندان ما نياز دارند که زندگي والدينشان با ثبات باشد و همانطور که ماجراهاي مختلفي در زندگي آنان رخ ميدهد زندگي والدين هميشه باثبات در جاي خود قرار دارد .

 

علائم استرس در دوره دبيرستان:

1)يک مسئله مهم براي بسياري از دانش آموزان دبيرستاني اجبار والدين براي فرستادن آنها به دبيرستاني است که فکر مي کنند بهترين است .

 

2)دانش آموزان دبيرستاني کاملاً آگاه هستند که براي ورود به دانشگاه بايد تلاش زيادي بکنند . همانند کودکان اين استرس مي تواند باعث نمرات پائين و رفتارهاي معکوس شود .

 

3)پاسخ به استرس مي تواند خود را به شکل ايجاد اختلالات در خوردن و مشکلات اجتماعي نشان دهد . اين علائم را بشناسيد و براي مقابله با آن آماده باشيد .

 

4) مراقب تغيير در وضعيت نمره ها ، ميزان توجه ، کُند عمل کردن ،‌فقدان پاسخ دهي در کلاس يا منزل باشيد .

 

5)تغييرات ممکن است به شکل انزوا يا يک فعاليت برعکس مثل موزيک عجيب و غريب خود را نشان دهد . مراقب استفاد زياده ازحد از اينترنت باشيد بخصوص زمانيکه وقت زيادي را در اتاق هاي گفتگوي اينترنت مي گذرانند .بهرحال دوري از ارتباط طبيعي با ساير مردم مي تواند علامتي از يک مشکل باشد .

 

راهکار هاي مقابله با استرس کودکان:

1) ورزش منظم :ورزش نكردن خصوصا ورزش منظم به گونه اي تمام مراحل درمان اضطراب را تحت تاثير قرار مي دهد. هنگامي كه علت اضطراب مشخص شود و يك برنامه درماني مشخص تدوين گردد، به راحتي درمان پذير بوده و سريعا شخص به زندگي عادي بر مي گردد، ولي در صورت فقدان علت تشخيص، احساس اضطراب در يك دوره طولاني شخص را آزار داده و از فعاليت هاي اجتماعي دور مي سازد. پژوهشگران دريافته اند كه پياده روي تند و سريع به مدت 40 دقيقه ميزان اضطراب را به طور متوسط تا 14 درصد كاهش مي دهد.

 

2) اجتماعي بودن:هنگامي كه كودكان تحت فشار رواني هستند غالبا به طور غريزي تمايل پيدا مي كنند كه خود را از صحنه عمل كنار كشيده و به گوشه اي پناه ببرند، که كاري بدتر از اين وجود ندارد. گوشه گيري به تشديد استرس كمك مي كند. در اين زمان بايد سعي كنيم كه كودكان با دوستان خود ارتباط بيشتري داشته باشند.

 

3) افزايش اعتماد به نفس: كودكان با داشتن اعتماد به نفس بالا حداكثر استفاده را از تواناييهاي خود در مواجهه با استرس خواهند برد و در نتيجه كمتر دچارمشكل مي شوند.

4) حمايت اجتماعي:وجود حمايت اجتماعي در زندگي كودكان سبب مي شود كه در مقابل بحران هاي زندگي همانند سپر از وي دفاع كند. در اين زمينه مي توانيم مهارت هاي دوست يابي و مهارت ارتباط با ديگر كودكان را به صورت قصه و بازي به آنها آموزش دهيم.

 

5) كسب اطلاعات در مورد موقعيت: به عنوان مثال براي كودكان جلسه امتحان را به صورت نمايش اجرا كنيم تا حد امكان ميزان استرس امتحان او كاهش مي يابد.در اين مورد نكاتي كه در سر جلسه امتحان لازم است را به كودك اطلاع رساني مي‌كنيم.

 

6) تن آرامي: طي آن عضلات بدن براي مدتي كوتاه به طور ارادي منقبض گرديده و سپس به حالت آرامش بر مي گردند. اين كار طي مراحل و سلسله مراتبي انجام مي گيرد. با اين روش كه به تنهايي و يا همراه با تكنيك هاي ديگر به كار مي رود نشانه هاي اضطراب كاهش مي يابد. اين يك تمرين مناسب است كه براي كاهش استرس و اضطراب مي تواينم به كودكان به صورت بازي آموزش بدهيم.

 

در پايان اميدوارم كه مطالب ارائه شده در جهت كاهش استرس و اضطراب كودكان و نوجوانان در برخورد با موقعيت هاي استرس زا مفيد واقع شده باشد.

زياده ازحد از اينترنت باشيد بخصوص زمانيکه وقت زيادي را در اتاق هاي گفتگوي اينترنت مي گذرانند .بهرحال دوري از ارتباط طبيعي با ساير مردم مي تواند علامتي از يک مشکل باشد .

 

راهکار هاي مقابله با استرس کودکان:

1) ورزش منظم :ورزش نكردن خصوصا ورزش منظم به گونه اي تمام مراحل درمان اضطراب را تحت تاثير قرار مي دهد. هنگامي كه علت اضطراب مشخص شود و يك برنامه درماني مشخص تدوين گردد، به راحتي درمان پذير بوده و سريعا شخص به زندگي عادي بر مي گردد، ولي در صورت فقدان علت تشخيص، احساس اضطراب در يك دوره طولاني شخص را آزار داده و از فعاليت هاي اجتماعي دور مي سازد. پژوهشگران دريافته اند كه پياده روي تند و سريع به مدت 40 دقيقه ميزان اضطراب را به طور متوسط تا 14 درصد كاهش مي دهد.

 

2) اجتماعي بودن:هنگامي كه كودكان تحت فشار رواني هستند غالبا به طور غريزي تمايل پيدا مي كنند كه خود را از صحنه عمل كنار كشيده و به گوشه اي پناه ببرند، که كاري بدتر از اين وجود ندارد. گوشه گيري به تشديد استرس كمك مي كند. در اين زمان بايد سعي كنيم كه كودكان با دوستان خود ارتباط بيشتري داشته باشند.

 

3) افزايش اعتماد به نفس: كودكان با داشتن اعتماد به نفس بالا حداكثر استفاده را از تواناييهاي خود در مواجهه با استرس خواهند برد و در نتيجه كمتر دچارمشكل مي شوند.

زياده ازحد از اينترنت باشيد بخصوص زمانيکه وقت زيادي را در اتاق هاي گفتگوي اينترنت مي گذرانند .بهرحال دوري از ارتباط طبيعي با ساير مردم مي تواند علامتي از يک مشکل باشد .

 

راهکار هاي مقابله با استرس کودکان:

1) ورزش منظم :ورزش نكردن خصوصا ورزش منظم به گونه اي تمام مراحل درمان اضطراب را تحت تاثير قرار مي دهد. هنگامي كه علت اضطراب مشخص شود و يك برنامه درماني مشخص تدوين گردد، به راحتي درمان پذير بوده و سريعا شخص به زندگي عادي بر مي گردد، ولي در صورت فقدان علت تشخيص، احساس اضطراب در يك دوره طولاني شخص را آزار داده و از فعاليت هاي اجتماعي دور مي سازد. پژوهشگران دريافته اند كه پياده روي تند و سريع به مدت 40 دقيقه ميزان اضطراب را به طور متوسط تا 14 درصد كاهش مي دهد.

 

 

2) اجتماعي بودن:هنگامي كه كودكان تحت فشار رواني هستند غالبا به طور غريزي تمايل پيدا مي كنند كه خود را از صحنه عمل كنار كشيده و به گوشه اي پناه ببرند، که كاري بدتر از اين وجود ندارد. گوشه گيري به تشديد استرس كمك مي كند. در اين زمان بايد سعي كنيم كه كودكان با دوستان خود ارتباط بيشتري داشته باشند.

 

3) افزايش اعتماد به نفس: كودكان با داشتن اعتماد به نفس بالا حداكثر استفاده را از تواناييهاي خود در مواجهه با استرس خواهند برد و در نتيجه كمتر دچارمشكل مي شوند.

4) حمايت اجتماعي:وجود حمايت اجتماعي در زندگي كودكان سبب مي شود كه در مقابل بحران هاي زندگي همانند سپر از وي دفاع كند. در اين زمينه مي توانيم مهارت هاي دوست يابي و مهارت ارتباط با ديگر كودكان را به صورت قصه و بازي به آنها آموزش دهيم.

 

5) كسب اطلاعات در مورد موقعيت: به عنوان مثال براي كودكان جلسه امتحان را به صورت نمايش اجرا كنيم تا حد امكان ميزان استرس امتحان او كاهش مي يابد.در اين مورد نكاتي كه در سر جلسه امتحان لازم است را به كودك اطلاع رساني مي‌كنيم.

 

6) تن آرامي: طي آن عضلات بدن براي مدتي كوتاه به طور ارادي منقبض گرديده و سپس به حالت آرامش بر مي گردند. اين كار طي مراحل و سلسله مراتبي انجام مي گيرد. با اين روش كه به تنهايي و يا همراه با تكنيك هاي ديگر به كار مي رود نشانه هاي اضطراب كاهش مي يابد. اين يك تمرين مناسب است كه براي كاهش استرس و اضطراب مي تواينم به كودكان به صورت بازي آموزش بدهيم.

 

در پايان اميدوارم كه مطالب ارائه شده در جهت كاهش استرس و اضطراب كودكان و نوجوانان در برخورد با موقعيت هاي استرس زا مفيد واقع شده باشد.

 

نظر شما

ماهنامه فرهنگی ، هنری ، اجتماعی ذهن آویز با تلاش جمعی از فرهیختگان و صاحبنظران جامعه در صدد است تا با رویکرد سلامت محور به مسائل جامعه بپردازد. این ماهنامه ، 28 ام هر ماه به صورت تمام الکترونیک از طریق وبگاه www.zehnavizonline.ir با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر می شود.خوشحالیم قدمی هرچند کوچک برای سلامت جامعه بر می داریم.

ذهن آویز

 

ما از کوکی ها برای بهبود وب سایت استفاده می کنیم. برای مشاهده اطلاعات بیشتر مراجعه کنید به سیاست کوکی ها. من در سایت از کوکی ها استفاده می کنم. قبول کردن